W pierwszym tygodniu kwietnia gościem Instytutu Psychologii była prof. Agnes Nairn (University of Bristol). Wybitna badaczka i popularyzatorka wpływu marketingu na dobrostan dzieci i młodzieży poprowadziła warsztaty pt. „Business Ethics”. Warsztaty zorganizowała prof. Anna M. Zawadzka (Zakład Psychologii Ekonomicznej i Psychologii Organizacji IP) w ramach projektu „PROgram Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (ProUG)”.

Prof. Agnes Nairn pracuje na University of Bristol jako Pro Vice Chancellor of Global Engagement oraz Chair of Marketing. W swojej pracy naukowej i edukatorskiej zajmuje się marketingiem, etyką w biznesie i nauce oraz dobrostanem dzieci i młodzieży. Obecnie głównym obszarem jej zainteresowania jest zjawisko hazardu oraz marketingu gier hazardowych wśród najmłodszych. Jako ekspertka i konsultantka brała udział w wielu panelach rządowych UK oraz ONZ dotyczących zagadnień związanych z kulturą konsumpcji, dziećmi i młodzieżą oraz zdrowiem.

5 i 6 kwietnia 2022 r. prof. Agnes Nairn poprowadziła warsztaty pt. „Business Ethics”, w których udział wzięły pracowniczki i współpracowniczki Zakładu Psychologii Ekonomicznej i Psychologii Organizacji IP.

Tematem pierwszego dnia warsztatów było stosowanie zasad etycznych w biznesie. Rosnące znaczenie korporacji i zmieniający się charakter ich funkcjonowania sprawiają, że zagadnienia etyki czy społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stają się coraz bardziej istotne. Etyka w biznesie rozpatruje działania biznesowe pod kątem tego, czy są właściwe/niewłaściwe lub dobre/złe. Główną zasadą funkcjonowania przedstawicieli biznesu powinno być działanie na korzyść wszystkich interesariuszy, którzy może być dotknięci ich decyzjami – czyli ​​ nie tylko udziałowców, ale też konsumentów, pracowników, dostawców, społeczeństwa. – Etyka w biznesie pomaga podejmować lepsze decyzje, chroniące ludzi i przyrodę – stwierdziła w podsumowaniu pierwszego dnia spotkania prof. Nairn.

Drugi dzień warsztatów był poświęcony etyce badań naukowych. Nowe wyzwania stawiane przed badaczami i badaczkami (np. realizacja badań online, polityka „publish or perish” czy komercjalizacja nauki) przynoszą wiele dylematów etycznych. Pomocnym kompasem w prowadzeniu badań mogą być dzisiaj cztery filary etyki badawczej: właściwie przeprowadzona rekrutacja badanych, ich świadoma zgoda na udział w badaniu, poufność i prywatność danych oraz koncentracja na dobrostanie uczestników. Szczególną uwagę należy zawsze zwrócić na grupy szczególnie wrażliwe czy bezbronne (m.in. dzieci czy młodzież).

Współpraca prof. Agnes Nairn z prof. Anną M. Zawadzką trwa od kilku lat i jest bardzo owocna. Jej efektem są m.in. artykuł pt. Can the youth materialism scale be used across different countries and cultures? opublikowany w „International Journal of Market Research”, rozdział Conducting international consumer research with children: Challenges and potential solutions opublikowany w “The Routledge Companion to Consumer Behaviour” oraz udział prof. Nairn w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Psychologia – konsumpcja – jakość życia” w 2020 r. Ze względu na pandemię COVID-19 współpraca odbywała się dotąd wyłącznie online. Tym razem udało spotkać się osobiście, co wzbudziło nadzieję na kolejne wspólne, udane projekty.

Magdalena Iwanowska, Martyna Kostyra

 

Wizyta prof. Agnes Nairn