Menu Zamknij

Typy zakupów a funkcjonowanie poznawcze i dobrostan

Przedmiotem projektu jest zrozumienie związków pomiędzy dokonywaniem zakupów doznaniowych związanych z kulturą i funkcjonowaniem poznawczym oraz dobrostanem (psychologicznym i subiektywnym). Związki te analizowane są na tle porównawczym do innych typów zakupów – hedonistycznych i materialnych, a także w zależności od moderatorów – wartości osobistych i statusu społeczno-ekonomicznego. Dotychczasowe badania wykazały, że zakupy doznaniowe przynoszą więcej szczęścia niż nabywanie rzeczy materialnych (np. metaanaliza Weingarten & Goodman, 2021). Efekt ten nazwano korzyścią doznaniową (experiential advantage). Niniejszy projekt ma na celu poszerzenie badań o odczuwane korzyści w sferze funkcjonowania poznawczego, a także zbadanie czy doświadczenia związane z kulturą (tj. udział w przedstawieniu teatralnym czy koncercie) wyróżniają się pod tym względem w porównaniu do innych doświadczeń.

Martyna Kostyra (projekt realizowany w ramach pracy doktorskiej)

Anna M. Zawadzka

Wiktor Razmus (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin)