PROJEKT REALIZOWANY W RAMACH GRANTU NCN OPUS 9 2015
Źródła materializmu u nastolatków są niezwykle ważnym tematem społecznym, któremu nie poświęcono dotychczas odpowiedniej uwagi. Okres adolescencji to szczególnie ważny etap w życiu człowieka ponieważ właśnie w tym czasie kształtuje się tożsamość, maleje znaczenie wpływu rodziców, a szczególnie ważna staje się grupa rówieśników i jej akceptacja. W tym kontekście pojawiają się pytania: Co w większym stopniu odpowiada za materializm nastolatków? Czy jest to materializm rodziców czy materializm rówieśników? Czy nastolatek jest bardziej materialistyczny gdy materialistyczna jest matka czy gdy materialistyczny jest ojciec, czy też gdy obydwoje są materialistyczni? Kto w większym stopniu wpływa na materializm nastolatka, jego materialistyczny rówieśnik czy materialistyczne rodzeństwo?
W proponowanym projekcie stawia się również inne pytania: Jakie czynniki związane z rodziną i związane z rodzeństwem/rówieśnikami mogą wzmacniać lub obniżać materializm nastolatka? Jakie znaczenie dla transmisji materializmu rodzica na materializm nastolatka ma satysfakcja z relacji z rodzicami, status socjoekonomiczny rodziny, czynniki zakłócające rodzinę oraz zasoby rodzinne (np. czas, miłość, pieniądze)? W jaki sposób wpływ materializmu rodzeństwa/rówieśników na materializm nastolatka może zmieniać satysfakcja z relacji czy presja grupy? Wszechobecny postęp technologiczny sprawia, że młodzież posiada łatwy dostęp do różnych mediów i często po nie sięga, a ich wpływ ma coraz większe znaczenie. Zatem, trzeba odpowiedzieć na kolejne pytania: Co w większym stopniu odpowiada za materializm nastolatków, wpływ najbliższego otoczenia osób (rodziców, rówieśników, rodzeństwa) czy ekspozycja na działanie mediów? W jakim stopniu materializm nastolatków wynika z ekspozycji na przekaz telewizyjny a w jakim stopniu z częstości korzystania z Internetu czy telefonu komórkowego? Nie tylko media służą komunikacji, komunikacja ma miejsce również w rodzinach i grupach rówieśniczych. Stąd pojawiają się kolejne pytania: Jaką rolę pełnią style komunikacji konsumenckiej stosowanej w rodzinie oraz jaką rolę odgrywa częstość występowania komunikacji konsumenckiej w grupie rówieśników w oddziaływaniu otoczenia interpersonalnego (tj. rodziny, rówieśników) i mediów na kształtowanie materializmu u nastolatków.